Med anledning av lagen GDPR har vi en integritetspolicy för behandlingen av kontaktuppgifter. Läs mer nedan och kontakta oss gärna vid frågor.
Information om behandling av personuppgifter i register
för antagande och hantering av kunder och uppdrag
När personuppgifter behandlas har den
personuppgiftsansvarige en skyldighet att lämna viss information till de
registrerade. Med anledning av uppdraget kommer personuppgifter att behandlas
av Uppdragstagaren.
Av denna anledning lämnas följande information.
Uppdragstagaren kommer att behandla personuppgifter enligt
gällande rätt. De personuppgifter som kommer att behandlas erhålls från kunden,
dess koncernbolag (om tillämpligt), eller annan, t.ex. Skatteverket, Bolagsverket
eller allmänt tillgängliga källor och avser behöriga företrädare och andra
personer vars personuppgifter behövs för att hantera kundrelationen samt
verklig huvudman. Personuppgifterna behandlas inför antagandet av kunder
och/eller uppdrag och med anledning av utförandet av uppdraget för att vidta
kvalitetskontroller, kontroll av intressekonflikter, åtgärder enligt lagen
(2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism
(”penningtvättslagen”) samt för att dokumentera vidtagna åtgärder. Sådan
behandling är nödvändig för att fullgöra de rättsliga förpliktelser som åvilar
Uppdragstagaren som åtagit sig att utföra uppdraget och är nödvändig för
Uppdragstagarens berättigade intresse av att uppfylla dess professionella
skyldighet. Uppdragstagaren kan även komma att behandla personuppgifter för
andra risk management-åtgärder (såsom exempelvis försäkringsärenden) samt för
att utföra den interna finansiella redovisningen. Denna behandling är nödvändig
för Uppdragstagarens berättigade intresse av att hantera risker och eventuella
krav.
De kategorier av personuppgifter som kan komma att behandlas
för ovan nämnda ändamål är bl.a. kontaktuppgifter som namn, adress,
personnummer/samordningsnummer, telefonnummer, e-postadress samt uppgifter om
avdelningstillhörighet och befattning. I samband med registrering av kunden kan
Uppdragstagaren även komma att behandla kopior av identitetshandlingar för de
personer som företräder uppdragsgivaren inom ramen för de kundkännedomsåtgärder
som ska vidtas i enlighet med penningtvättslagen.
Uppdragstagaren kan även komma att behandla personuppgifter
såsom namn, avdelningstillhörighet, befattning och e-postadresser för att
informera om seminarier och andra event som Uppdragstagaren anordnar samt för
att skicka ut nyhetsbrev och annan marknadsföring. Behandling för dessa ändamål
är nödvändig för Uppdragstagaren berättigade intresse av att kunna nå ut till
anställda hos kunder som kan vara intresserade av event, marknadsföring och
nyheter inom områden som är relevanta för dessa personers befattningar.
Uppdragstagaren är skyldig att tillse att den information
som behandlas med anledning av uppdraget inte blir tillgänglig för obehöriga,
vilket innebär att personuppgifter kommer att behandlas konfidentiellt.
Uppdragstagaren kan komma att lämna ut personuppgifterna
till nätverksbyråer eller annan som anlitas av Uppdragstagaren i syfte att
kontrollera och upprätthålla Uppdragstagarens opartiskhet och självständighet,
att utföra kvalitetskontroller och vidta övriga risk management-åtgärder samt
för att skicka ut inbjudningar till event och annat marknadsföringsmaterial.
Uppdragstagaren kan även komma att lämna ut personuppgifterna till
försäkringsbolag eller juridiska rådgivare i samband med ett rättsligt
förfarande i den mån det krävs för att Uppdragstagaren ska kunna ta tillvara
sina rättmätiga intressen eller till annan mottagare om sådan skyldighet
föreligger enligt gällande lagar och regler, professionell skyldighet eller
myndighetsbeslut.
Uppdragstagaren ansvarar enligt gällande rätt för att de
personuppgifter som behandlas skyddas genom erforderliga tekniska och
organisatoriska säkerhetsåtgärder med beaktande av vad som är lämpligt i
förhållande till personuppgifternas karaktär och känslighet. Uppdragstagarens
system och organisation är ordnade så att obehöriga personer inte har tillgång
till de personuppgifter som behandlas med anledning av uppdraget.
Personuppgifterna kommer inte behandlas under en längre tid
än vad som är nödvändigt för de ändamål för vilka personuppgifterna behandlas.
Registrerade har i vissa fall rätt att begära att få
information om huruvida personuppgifter som rör den registrerade behandlas och
i så fall rätt att få tillgång till personuppgifterna i form av ett s.k.
registerutdrag. Registrerade har vidare ofta rätt att få felaktiga
personuppgifter som rör den registrerade rättade. Vidare kan registrerade ha
rätt att få sina personuppgifter raderade, rätt att begära begränsning av
behandlingen av personuppgifter som rör den registrerade eller invända mot
sådan behandling. Registrerade har också rätt att inge klagomål till en
tillsynsmyndighet om behandlingen.
När det gäller personuppgifter som behandlas i samband med
antagande av kunder och uppdrag samt med anledning av uppdraget, så är
Uppdragstagaren skyldig att bevara dokumentationen i detta avseende under minst
tio år. Detta medför att det inte är tillåtet att radera personuppgifter som
ingår i sådan dokumentation dessförinnan och ibland är det inte heller tillåtet
att rätta uppgifterna. Av nämnda skäl är det inte möjligt för Uppdragstagaren
att i sådana fall på begäran från en registrerad begränsa eller inskränka
behandlingen av personuppgifterna. När det gäller Uppdragstagarens
personuppgiftsbehandling för marknadsföringsändamål har registrerade dock rätt
att begära radering, rättelse, begränsning och att invända mot behandling av
sina personuppgifter för sådana ändamål. Om du vill få information om vilka
personuppgifter om dig som sparas eller i övrigt behandlas av Tre Händer AB kan
du begära detta skriftligt på nedanstående adress. Det är också till den
adressen som du ska vända dig till om du vill begära rättelse av felaktig eller
missvisande uppgift.
”Personuppgiftsansvarig”
Tre Händer AB
Härdgatan 32 A
432 32 Varberg
Kontorsansvarig
Martin Sandelius
0340-48 33 30